Kråkflickan är första delen i trilogin om Victoria Bergmans Svaghet och en habil författardebut som ger mersmak. Paret Eriksson/Axlander-Sundquist kastar mig med korta kapitel mellan nutid och dåtid och mellan de två huvudpersonerna Sofia och Jeanette.

Sofia är psykoterapeut och utreder Victoria Bergman, en kvinna mitt i livet som visar tydliga tecken på multipla personligheter och Samuel Bai, en barnsoldat från Sierra Leone. Jeanette Kihlberg är kriminalkommisarie och utreder fallet med en mördad pojke som hittas i ett buskage. Pojken är av utländsk härkomst och fallet får låg prioritet. Naturligtvis vävs historierna samman och Sofia och Jeanette kommer allt närmare varandra, kanske för nära för deras eget bästa, samtidigt som Victoria Bergman blir alltmer närvarande.

Boken kategoriseras som thriller och handlar ytterst om svek och ondska. Det är inte lösningen på mordgåtorna som är det primära utan motiven. Brotten som skildras är på alla plan vedervärdiga och människorna som gestaltas är i allt väsentligt trasiga. Författarduon suddar ut gränser mellan offer och förövare och ställer frågan vad svek och ondska gör med människor och var skyldigheten för de egna handlingarna börjar och slutar.

Jag impulsköpte Kråkflickan i kassakön på Willys och det är jag glad för. Det är 395 välskrivna sidor med ett språk väl avpassat för boken och som avslutas med en rejäl cliffhanger och jag ser definitivt fram mot del två i trilogin om Victoria Bergmans Svaghet.

Köp boken på Bokus och Adlibris

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

