Håkan Nesser har lämnat sina fiktiva Maardam och Kymlinge och placerar i denna bok huvudpersonerna i New York.”Maskarna på Carmine Street”  kom ut 2009 och jag skulle bli förvånad om Nesser inte haft fallet med Madeleine McCann i tankarna en och annan gång under skrivandet. När romanen tar sin början har Erik och Winnie flytt från sitt hemland, det där Maardam ligger. De lämnar Europa för att få ett helt hav mellan sig och den tragedi det innebär att förlora sitt enda barn.  De hoppas att i New York kunna finna ett sätt att förhålla sig till livet och till varandra och till det faktum att de förlorat Sarah.

Redan på ett tidigt stadium står det klart att deras utgångspunkter skiljer sig från varandra. Medan Eric försöker acceptera det som hänt förefaller Winnie allt mer övertygad om att dottern lever, trots att det gått arton månader sedan hon klev in i en främmande bil och försvann spårlöst. Erik och Winnie färdas på olika vägar, allt längre från varandra och bokens stora gåta blir Winnie, snarare än vad som hänt med Sarah.

Nesser låter Erik, sin huvudperson, driva runt i New York, förflytta sig mellan biblioteket där han försöker skriva något som kanske skall bli en roman, bostaden och pubar, restauranger och parker, allt medan mysteriet Winnie tätnar. Låter honom träffa udda existenser i staden som sägs innehålla hela världen. Påpassligt låter han också Erik lära känna en pensionerad privatdetektiv som erbjuder sig att försöka ta reda på vad Winnie döljer och att hon döljer något står klart ganska tidigt.

Håkan Nesser är en av Sveriges skickligaste nutida författare. I ”Maskarna på Carmine Street” visar han detta med all önskvärd tydlighet och trots att jag ibland retar mig på återkommande ansträngdheter i språket, som egentligen är petitesser, läser jag vidare och även om inte tempot är högt, vilket det sällan är i Nessers romaner, har boken ett driv och min nyfikenhet vill ha ett svar. Upplösningen lämnar svar men också en del kvar till läsaren att fundera över när det kommer till de egendomligheter som genomsyrar boken. När jag slår ihop pärmarna kan jag inte bestämma om det är ett relationsdrama eller en kriminalroman jag läst och jag inser att det heller inte är viktigt. ”Maskarna på Carmine Street” är utan tvekan en av Håkan Nessers bästa romaner, om inte den bästa.

Intressant?

Köp boken på Bokus och Adlibris

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

