De två hajpade rikspajasarna Filip & Fredrik har skrivit en roman. Den låg i en reaback i det stora varuhuset och jag önskar att jag låtit den ligga kvar där. Den är nämligen inte värd de 49 kronor jag fick betala och visar med all önskvärd tydlighet att F&F är precis så överskattade och ytliga som jag alltid ansett dem vara. Jag kan se framför mig hur F&F likt Dupontarna eller bröderna Fluff vänder sig mot varandra och med en mun säger ”jag har en idé!” och sedan skrider till verket med denna miserabla text utan att ha någon tanke mer än att skriva en roman.  Kanske är det sin egen skräck för att inte längre vara i rampljuset de kanaliserar genom Hasse P och invånarna i Köping. Vad vet jag.

Om F&F hade en tanke med romanen så går den mig fullständigt förbi. Det var länge sedan jag läste en bok som var så platt. Vare sig handling eller karaktärer bjuder överhuvudtaget något att hänga upp läsningen på och jag fick verkligen anstränga mig för att inte lägga ifrån mig boken efter bara några sidor. Det är vare sig roligt, underhållande eller gripande och det enda jag kan säga till bokens försvar är att språket är okej.

Sammanfattningsvis: Låna inte ens boken på biblioteket. Den är inte värd tiden det tar att tvinga sig igenom de 220 sidorna.

Intressant?

Köp boken på Bokus och Adlibris

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

