Jag är Daniel” är den fristående fortsättningen på ”Jag är wanted” och jag hade väntat mig betydligt mer av den.

Vad jag får är en skildring av en två år lång ofrivillig vistelse i Thailand. Vad jag hade velat ha är en förklaring, en större förståelse för hur Daniel blivit den han är, vad som format honom till att bli en av Sveriges tyngsta brottslingar. Jag hade också gärna velat ha nåt slags bevis för att allt inte, som många hävdar, bara är en uppdiktad historia och att Daniel Luthman, alias David Larsson bara är en bluff.

I ”Jag är wanted” får vi följa Daniel på hans resa mot allt grövre brottslighet, vara med om hur den resan tar en ände med förskräckelse och hur Daniel tvingas fly Sverige, jagad av polisen och med ett pris satt på sitt huvud av den undre världen.

I ”Jag är Daniel” har Daniel landat i Bangkok, Thailand med 35 000 lånade kronor på fickan och två datorer samt några kalsonger som enda bagage. Vad han skall göra och hur länge han skall behöva stanna är skrivet i stjärnorna. De veckor som Daniel hoppas på visar sig så småningom bli över två år och han hinner under den tiden skaffa sig ett slags familj i Bangkok, Nam och hennes son Harry.

Hela tiden river saknaden efter Sverige och efter sonen Jack i Daniel och den ovissa tillvaron i Thailand tvingar Daniel att omvärdera prioriteringarna i sitt liv och att inse vad som har ett värde och vad som är umbärligt. Ändå saknar jag djupet. Jag har fortfarande, efter att ha läst nästan 900 sidor, fördelat på två böcker, inte kommit Daniel in på livet. Jag har fått reda på att han är en före detta gangster, som numer går livets smala väg. Jag vet en väldig massa om vad Daniel gjort i sitt liv men jag vet inte mycket om vem han är. Att vara adopterad och förbannad på sin mamma räcker inte som förklaring till den person David blivit.

Jag saknar också referenspunkter som skulle skänka trovärdighet till hans berättelses autenticitet. Borde inte något av de spektakulära brott som beskrivs få en klocka av igenkännande, av ”Aha, var han med i det stora rånet”, att ringa. Men ingenstans hör jag klockan och frågan gnager i mig – Är detta bara en skickligt iscensatt publicering av två fiktiva böcker?

Faktiskt är tvivlen på historiens sanningshalt större nu än de var efter den första boken.

Intressant?

Köp boken på Bokus och Adlibris

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

