Åsa Lantz tydliggör i ”Vart tog den söta lilla flickan vägen” på ett smärtsamt sätt hur lite människoliv, i all synnerhet kvinnors liv, betyder i vissa delar av världen och hur korruption och maktmissbruk får människor att göra de vidrigaste saker, även i Sverige, och trots att det är en bok med lite för många trådar att hålla i huvudet, med snabba och ibland suddiga byten av berättelsens fokus och trots att korta stycken på ibland bara en mening hackar upp läsningen och stör läsrytmen,  manar den över sexhundra sidor tjocka boken till sträckläsning. Jag vill veta hur allt hänger ihop, vill se var trådarna slutar och få facit. Det faktum att det är en trilogi förtar ändå en liten del av spänningsmomentet eftersom jag förutsätter att huvudpersonerna kommer att få leva vidare till nästa del.

De flesta av bokens trådar spinner runt kvinnors utsatthet och våld mot kvinnor, men även pengarnas makt visar sitt fula tryne, liksom det faktum att människor är beredda att, bokstavligt talat, gå över lik för att behålla sin ära, sitt goda anseende och sin samhällsställning.

Bokens kvinnliga huvudperson Yi är en kinesisk kvinna som kommit till Sverige som ung flicka och nu genom skapandet av en dokumentärfilm blivit så farlig för starka intressen, såväl i Kina som Sverige, att hon måste gå under jorden. Kring detta väver Lantz sin historia. En välskriven historia som vill berätta viktiga saker. Ändå är det mer gåtan än dess orsaker som fångar mitt intresse, som får mig att läsa vidare. Lantz får mig inte att lära känna sina gestalter, kanske för att de är för många och för att de alla är upptagna med sitt utan att jag egentligen får reda på varför. Deras motiv står visserligen klara men vad de grundar sig på är grumligare.

Sannolikt kommer jag ändå att läsa den andra delen, ”Vår man i Shanghai” när den kommer ut i pocket.

Intressant?

Köp boken på Bokus och Adlibris

Läs mer på Albert Bonniers förlag

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

