Jag har aldrig läst något av Jeff Abbott tidigare. Abbott är en amerikansk författare som nominerats till ett antal Edgar och Anthony awards i sitt hemland. Jag hittade hans åttonde roman ”Panik” på årets bokrea och baksidestexten tycktes lova en stunds spännande läsning och på framsidan läser jag ”Tänk om hela ditt liv är byggt på en skrämmande lögn…

Allt börjar med att bokens huvudperson Evan får ett telefonsamtal från sin mamma. Därefter är det full fart hela boken igenom. Evan finner sig plötsligt indragen i en komplicerad spionhärva där hela hans liv visar sig vara uppbyggt på en grund av lögner, där han själv blir jagad av såväl FBI som CIA och polisen och där han inte kan lita på någon, överhuvudtaget. Inte ens sin egen pappa.

Handlingen är oavbrutet tempofylld och spännande och intrigen snårig med otaliga vändningar. Vem som är god och vem som är ond förändras oavbrutet. Agenter och dubbelagenter från alla läger vill åt något som de tror att Evan har. Det är ändå inte svårt att hänga med i handlingen. Språket är enkelt och lättläst trots att översättningen då och då haltar. ”Panik” är långt ifrån ett litterärt mästerverk men från första till sista sidan en bladvändare som ger mig precis vad baksidestexten låter påskina, en stunds verklighetsflykt, vare sig mer eller mindre, och när jag följer Evan på hans jakt efter sanningen vill jag verkligen veta hur det slutar. Och slutet är, låt mig säga det, amerikanskt.

Har du ont av dödande och andra otäckheter är detta ingen bok för dig men gillar du spännande, lättlästa historier är den att rekommendera. Ungefär som en actionfilm med högt tempo och många explosioner, fast i bokformat.

Intressant?

Läs mer på Damm förlag

Köp boken på Bokus och Adlibris

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

