För några år sedan läste jag Christina Larssons debutroman, 5:te Moseboken. Minns inte mycket av den men beslöt mig, när jag hittade ”Slaskjobbet” på rean för att ge Christina Larsson en ny chans.

”Slaskjobbet” är Larssons andra roman och en traditionell polisroman i Göteborgsmiljö. Mycket tid, för mycket för min smak, tillbringas i polishuset på Ernst Fontells plats och lite för lite i gestalternas huvuden. Fördomsfullhet leder utredningen i fel riktning och liken blir fler och fler. Bokens huvudperson, kriminalkommissarie Ingrid Bergman jobbar, som så många poliser i polisromaner, för mycket och hennes sociala liv blir lidande. Samtidigt som utredningen pågår blir hennes pappa dålig och hon slits mellan lik och  hans sjukbädd.Vi får en ganska klar bild av Ingrids liv men hon fastnar ändå inte som person.

Detta är enkelt uttryckt en lättläst bok som inte lämnar några avtryck hos mig som läsare, trots att det alltid är trevligt att läsa böcker som utspelas i kända miljöer. Att säga att den är dålig vore orättvist. Säger hellre att den inte föll mig i smaken. Gillar du traditionella polisromaner utan för mycket djup kan du säkert uppskatta den.

Intressant?

Läs mer på Tre Böcker förlag

Köp boken Bokus och Adlibris

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

