Val McDermid är mest känd för sina böcker om Tony Hill och Carol Jordan trots att hon skrivit fler romaner där de inte är med. Att det är Hill och Jordan som rönt störst framgång är inte svårt att förstå när man läser ”Mörka domäner”. Här utgår hon från sin egen barndoms erfarenheter. Boken rör sig runt två händelser som utspelade sig i mitten på åttiotalet. Dels den stora gruvarbetarstrejken 1984-85, då hon låter en person under mystiska omständigheter försvinna från den lilla byn Fife, dels en kidnappning av en dotter och hennes son. Dessa två händelser väver McDermid samman med ett fynd som i nutid görs av en grävande journalist.

Intrigen är snårig, personerna många och när jag läst klart är jag inte helt säker på att jag verkligen förstått hur allt hänger ihop. Tempot i boken är lågt. Handlingen segar sig fram, omväxlande i den lilla Skotska gruvortens förfall och i Italien. Det finns inget som fängslar mig, riktigt får mig att glömma världen runtomkring. Bäst är ”Mörka domäner”  i de delar som utspelar sig i Italien. Där lever boken upp lite och såväl personer som miljöer blir åtminstone lite levande. Vandrandet ut och in i förfallna gruvarbetarbostäder för förhör med lika förfallna före detta gruvarbetare och deras anhöriga är stundtals ett sömnpiller. Trots att så mycket tid tillbringas i dessa miljöer får jag ingen bild av hur det verkligen ser ut och ingen av gestalterna, undantaget den ovan nämnda journalisten, griper tag i mig. Det hade också varit kul att få lite mer bakgrund om gruvarbetarstrejken, fackledaren Arthur Scargill och hans strid mot den konservativa premiärministern Thatchers politik. Nu låter McDermid oss bara ana det lidande som strejken förorsakade arbetarna och deras familjer och de lojalitetskonflikter strejken skapade blir inget mer än ett spår i brottsutredningen.

Sannolikt är boken, som så ofta, ett snäpp bättre på originalspråk. Den Engelska pressen höjde ”Mörka domäner” till skyarna när den kom. Det känns som om den missar en del på grund av dålig översättning.

Intressant?

Läs mer på Alfabeta förlag

Köp boken på Bokus och Adlibris

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

