För en tid sedan läste jag Olle Lönnaeus andra romanMike Larssons rymliga hjärta”. Det var en bok som gav mersmak. Jag tvekade därför inte en sekund när jag hittade hans första roman ”Det som ska sonas” på årets bokrea och efter att ha läst den kan jag lite förvånat konstatera att den är ännu bättre än den andra.

När hans adoptivföräldrar mördas tvingas huvudpersonen Konrad återvända till sin barndoms Tomelilla. Parallellt med utredningen av mordet får vi följa Konrads resor tillbaks i tiden, såväl i tankar som i handling, till en barndom han gjort sitt bästa för att förtränga. Hans mamma var polska och Lönnaeus låter det bilda fonden till skildringen av pyrande främlingsfientlighet i det lilla samhället.En främlingsfientlighet som är sig lik sedan Konrad flyttade från orten.

Mordgåtan är spännande i sig och lösningen låter vänta på sig ända till de sista sidorna. På väg dit skildrar Lönnaeus skickligt mänskliga fördomar och vad som händer när den moraliska kompassen slutat fungera och gestaltar sina personer trovärdigt, hur de formats av såväl arv som miljö och hur tidens strömningar påverkat dem. Miljöerna är levande och Lönnaeus språk njutbart. Konrads tillbakablickar på sin barndom visar träffsäkert på den utsatthet som drabbar barn som inte är som alla andra och det är stundtals riktigt obehagligt att läsa hur vuxna mentalt förintar deras självkänsla och självförtroende. Jag minns med rysningar med egen skoltid när jag läser och undrar om det blivit bättre med åren. Det lilla samhällets förfall och tynande tillvaro skildras också det träffsäkert och alla som bor i en liten stad som passerat bäst före datum känner säkert igen sig.

Minst lika intressant som mordgåtan är allt det som händer och har hänt runt Konrad. Att få veta vad som verkligen låg bakom hans mammas plötsliga försvinnande och hur det påverkat Konrad.  Lönnaeus har också vävt in en kärlekshistoria i romanen, även den med förgreningar bakåt i tiden. Detta är en roman jag sträckläste under några timmar en regnig dag och jag har svårt att tänka mig att jag kunde tillbringat den dagen i bättre sällskap. ”Det som ska sonas” är en riktigt bra bok och jag ser fram mot att få läsa Lönnaeus nästa roman.

Intressant?

Läs mer på Damm förlag

Köp boken på Bokus och Adlibris

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

