När jag slår ihop ”Pythians anvisningar”, sista delen i Eriksson/Axlander-Sundquists trilogi Victoria Bergmans svaghet  kommer jag på mig själv med att tänka på en sjö i kommunen där jag bor. Den är av naturen försedd med dubbla bottnar och därav har den fått sitt namn ”Tvibotten”. Jag tänker att ”Victoria Bergmans svaghet” är böcker med långt fler bottnar än två och att det man ser på ytan bara är en serie mördade pojkar och ett antal mördade vuxna. Författarduon skalar av historien likt ett kålhuvud och i ”Pythians anvisningar” tar de sig ända in till dess innersta som visar sig vara riktigt illa åtgånget och bestå av sådant jag aldrig hade kunnat ana.

När jag väl satt mig ner med romanen är det fullkomligt omöjligt att släppa den och glömsk av tid och rum slukar jag de 379 sidorna i ett enda svep. I likhet med ”Hungerelden” kullkastar ”Pythians anvisningar” det jag tidigare trott mig vara ganska säker på. Gång efter gång slås jag av författarnas förmåga att i kraft av sitt författarskap och vad som verkar vara genuin kunskap lotsa mig in i människors innersta och det är ingen vacker värld de visar mig. En värld där värnlösa barn av trasiga förebilder formas till vilsekomna vuxna i stånd till vidrigheter bortom förstånd. En värld där egna regler gäller, där moral och etik för länge sedan spelat ut sin roll.

Det är inte bara historien som består av flera bottnar. Victoria Bergmans alla personligheter och hur hon vandrar ut och in i dem gestaltas i ”Pythians anvisningar” på ett mycket levande sätt och att följa hennes arbete in mot det som egentligen är hon är en fascinerande resa, liksom hela trilogin. Författarna följer snyggt upp alla sina gestalter och när allt är över har allt fått sitt svar men ändå sitter jag där med miljoner frågor. Frågor som inte har svar.

Jag tvekar inte ett ögonblick när jag utnämner Viktoria Bergmans svaghet till det bästa jag läst i genren. Vem skulle kunna klå Eriksson/Axlander-Sundquist frågar jag mig och konstaterar att svaret måste bli –  Inte en jävel.

Intressant?

Läs mer på Kråkflickan.se

Köp boken på Bokus och Adlibris

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

