Ännu en ny stjärna på den svenska deckarhimlen tänkte jag när jag sög åt mig ”Bländverk” i snabbköpskön. Baksidestexten skvallrade inte om något extraordinärt och på framsidan påstods det att jag skulle gilla den om jag gillar The Mentalist och Profiler. Eftersom jag inte sett någon av de serierna sade det mig inte så mycket men jag gillade tanken med en beteendevetare i huvudrollen och boken fick följa med mig hem.

”Bländverk” är, visade det sig, inte en renodlad deckare och långt ifrån det vanliga. Den handlar minst lika mycket om hur människor fungerar och interagerar som om polisarbete och vem som är boven. Det är spännande och intressant helt igenom. Faktiskt hade boken inga döda punkter och när jag väl började läsa hade Thomas Erikson mig i ett fast grepp från första sidan. Hade jag haft praktiska möjligheter att sträckläsa de 460 sidorna hade jag sannolikt gjort det. ”Bländverk” rör sig på ett plan där få svenska författare håller till.

Thomas Erikson är konsult i beteendevetenskap och kommunikationspsykologi och använder sina erfarenheter när han låter sin huvudkaraktär Alex King, efter att ha blivit vittne till en kallblodig avrättning, bli inkopplad som konsult för att hjälpa polisen lösa fallet som naturligtvis snabbt sväller över alla breddar. En romanfigur som dyker upp i mina tankar under läsningen är Tony Hill, Val McDermids expert på psykologiska profiler och jag konstaterar att jag gillar Alex King bättre. Han känns mer äkta och inte alls lika mycket intuition som Tony Hill. Jag ser fram mot att läsa Eriksons nästa bok om Alex King som kommer ut i augusti.

Jag gillar smarta böcker med oförutsägbara intriger. Är de dessutom stilistiskt helt okej kan jag inte önska mig mer. ”Bländverk” är en sådan bok och en strålande debut. Läs den.

Intressant?

Läs mer på Damm förlag

Köp boken på Bokus och Adlibris

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

