I korta ögonblick i mitt liv har jag önskat att jag fick vara en depraverad rockstjärna bara för en dag men redan en timma in i Kee Marcellos biografi ”Rockstjärnan gud glömde” är jag trött på sex, drugs and rock ‘n’ roll och inser att det är ganska lagom med rock ‘n’ roll i mitt liv som det är.

”Rockstjärnan gud glömde” är något så ovanligt som en svensk rockbiografi. Det är historien om hur Kjell Löfbom tar sig från pojkrummet i Umeå, via Easy Action för att som Kee Marcello bli gitarrist i Europe och en av Sveriges få internationella rockstjärnor och småningom landa som gift trebarnsfar och soloartist. Det är en resa i högt tempo. Marcello är en arbetsnarkoman, en beroendemänniska med stark vilja och sova kan han göra en annan gång, i ett annat liv. Han har, förutom att vara gitarrist i ett av världens stora rockband, även producerat mängder av svenska artister och om inte spelat med, så i alla fall träffat och umgåtts med många av den internationella världens stora rockstjärnor och har mycket att berätta.

Även om  jag blir mätt på sex, drugs and rock ‘n’ roll är får jag mig såväl dråpligheter som allvarliga saker och självkritik serverade och Marcello förefaller inte ha förskönat vare sig själv eller sitt liv. Det är en stark biografi och Marcello beskriver naket misären som drogerna och fyllorna drar ner honom i, hur unga kvinnor förbrukas som objekt och hur han stundtals inser hur åt helvete det är. När tiden med Europe tar slut flyttar han hem till Stockholm och till ett vacuum han har svårt att hantera, upplever hur berömmelsen har fixat honom en mängd falska vänner och hur han tappat glädjen med musiken. Att hitta tillbaks blir en kamp, både mot yttre och inre demoner.

Har du det minsta intresse av svensk pophistoria är detta en bok väl värd att läsa och är du ett Europefan är den snudd på obligatorisk. Det är fänglsande, fascinerande, äcklande och roande och när man skalar bort all yta finner man också kritik mot den girighet och det fulspel som branschen tycks full av, politiska ställningstagande och inte minst en god självinsikt.

Boken är skriven tillsammans med Stefan Johansson, frilansjournalist.

Intressant?

Läs mer på Forum förlag

Köp boken på Bokus och Adlibris

Läs även andra bloggares åsikter om ,

