Hade det här varit en film skulle den sannolikt ha klassats som dramadokumentär. I bokform har den fått etiketten thriller och visst är det spännande, men inte på thrillervis utan mer ur ett vetgirighets- och kunskapsperspektiv. När jag började läsa hade jag egentligen ingen aning om vem Alan Turing var. Enigmakoden hade jag naturligtvis hört talas om och även att knäckandet av densamma var en viktigt pusselbit till de allierades seger, om det nu finns några segrare i ett krig, i det andra världskriget. Men Alan Turing, en framstående matematiker, ansedd som en av föregångarna och grundarna av de tankar och tekniker som ledde fram till dagens datorteknologi, var en vit fläck på min karta. I ett samhälle fullt av rädsla blev hans homosexualitet hans fall.

Jag var också lite skeptisk till hur Lagercrantz rent stilistiskt skulle klara av att skriva en historisk roman. Det enda jag tidigare läst av Lagercrantz är ”Jag är Zlatan”. Den oron visade sig vara fullständigt obefogad. ”Syndafall i Wilmsow” hade mig fast redan efter de inledande sidorna. Det är en välskriven, lärorik och skrämmande roman som utspelas omväxlande i det kalla krigets paranoida England och andra världskrigets England och trots att författaren är svensk känns det väldigt brittiskt. Lagerkrantz målar skickligt upp de stämningar som råder i det kalla krigets England när han låter sin huvudperson, kriminalassistenten Leonard Corell, följa i spåren av Alan Turing, driven av känslan att något inte stämmer med dennes självmord.

Corell är en desillusionerad man och jakten på sanningen om den homosexuelle matematikern Alan Turing, som Corell driver med närmast en dåres envishet trots att han motarbetas från flera håll,  blir för honom ett sätt att hitta inte bara den sanningen utan även en väg att hitta rätt i sitt eget liv. Steg för steg kommer han närmare såväl Turing som sig själv och under tiden får jag en ordentlig dos historisk bildning utan att jag egentligen tänker på det. Lagercrantz förmedlar skickligt kunskaper om såväl historia som invecklade matematiska och filosofiska teorier utan att det blir tungt och svårbegripligt.

Du kan läsa den här romanen som en thriller, en historisk roman, en spänningsroman, en psykologisk roman eller som vad du vill. Huvudsaken är att du läser den.

Intressant?

Läs mer på Albert Bonniers förlag

Köp boken på Bokus och Adlibris

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

