Vissa böcker är svårare att skriva om än andra. ”Jag ska fånga en ängel” av Håkan Östlundh är en sådan. Det känns varken som en kriminalroman eller en kärleksroman eller en samhällsroman trots att den, utan att det för den skull blir spretigt, innehåller ingredienser från samtliga dessa genrer. Östlundh lyckas med konsten att pressa in en passionerad kärlekshistoria mellan en frånskild polis och en gift förläggare, ett tragisk tonårsmord och en skildring av dagens samhälle med dess klassmotsättningar i boken och han gör det med ett klart godkänt resultat.

Motsättningarna finns inte bara mellan tonåringarna från miljonprojektets Malmvägen och de från Sollentunas finare delar utan speglas också i polisen Pauls relation med den vackra och framgångsrika, men väldigt gifta, förläggaren Ylva. Paul bor också ”i Malmvägen” medan Ylva och hennes man har en en fin lägenhet på Kungsholmen. Även i Pauls relation till sin familj anas konflikter när både syskon och föräldrar har synpunkter på hans yrkesval och för Ylvas del är det hennes man som tar för givet vilken väg Ylva skall välja när hon får erbjudande om en av två chefsposter på förlaget.

I skuggan av alla dessa konflikter och motsättningar pågår så Pauls mordutredning  och hans passionerade kärleksaffär med Ylva och det skulle kunna bli för mycket av allt men Östlundh klarar balansgången och gestaltar sina personer och miljöer väl. ”Jag skall fånga en ängel” är en fristående roman och det första jag läser av Håkan Östlundh men jag ser fram mot att läsa den första boken i hans serie om polisen Fredrik Broman som jag hittade i en reaback helt nyligen.

Så är då ”Jag ska fånga en ängel” en kriminalroman, en kärlekshistoria eller en roman om motsättningarna i dagens samhälle? Mitt svar är: Ja, absolut.

Intressant?

Läs mer på Forum förlag

Köp boken på Bokus och Adlibris

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

