När det kommer till deckare som utspelar sig på Gotland tänker de flesta säkert på Mari Jungstedts böcker om kommissarie Anders Knutas trots att Håkan Östlundh redan 2004 släppte ”Släke”, sin första roman om kriminalpolisen Fredrik Broman och faktum är att redan på första försöket presterar Östlundh bättre än Jungstedt, trots att ”Släke” är en ordinär kriminalroman som vad handlingen beträffar inte skiljer sig från mängden. Bestialiska mord och tröttkörda poliser som famlar i blindo medan offren blir fler och fler. Däremot är både språk, miljöbeskrivningar och persongestaltningar bättre än genomsnittet. Klichéer och stereotyper haglar inte lika frekvent och det är befriande att träffa en kriminalare som inte är bitter, desillusionerad och har alkoholproblem, som har en fungerande familj, som umgås med grannar och som gärna vill komma hem i tid trots att arbetet ibland hindrar honom. En kriminalare som är mänsklig helt enkelt och till och med gråter när allt blir för mycket.

Boken har ett driv och är spännande på deckarvis. Den är lättläst och lockar till sträckläsning. Jag vill verkligen läsa vidare för att få reda på hur saker hänger ihop, eller rättare sagt om de hänger ihop på det sättet som jag tror under läsningen och om jag har rätt i mina aningar och gissningar. Och ja, jag hade rätt. Boken är i många stycken förutsägbar men det förstörde inte på något sätt upplösningen även om jag tycker att Östlundh till viss del gjort det lite för enkelt för sig. Men å andra sidan är det väl så det ser ut i verkligheten. Saker är nog inte så spektakulära och komplicerade som deckarförfattare ibland vill få oss att tro.

Det känns närvarande och jordnära, mordens brutalitet till trots. Det är en perfekt bok för hängmattan eller regniga dagar i husvagnen. Dagar när man bara vill försvinna bort från vardagen ett par timmar utan att få tunga lektioner i samhällsförfall och psykologi och jag kommer säkert att läsa fler böcker i serien om Fredrik Boman för att se hur Östlundh utvecklas som författare, vilket jag i och för sig redan fått en försmak av i den fristående romanen ”Jag skall fånga en ängel”, och vad som händer med familjen Broman.

Intressant?

Läs mer på Ordfront förlag

Köp boken på Bokus och Adlibris

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

