Det är svårt att skriva en recension av en bok som inte berör, inte lämnar några avtryck, där vare sig handling eller gestalter talar till mig, ställer några frågor, får mig att fundera. ”I lögnares sällskap” är en sådan bok. Den är full av terrorister, korrupta politiker och lobbyister, FBI-agenter, konspirationer och hemliga intriger. Mitt i detta står en mordanklagad succéförfattare som gör vad som helst för att skydda sin familj.  Ändå blir det aldrig spännande, inte ens intressant. Boken är skriven i omvänd kronologisk ordning. Det gör den inte mer läsvärd. Precis som vanligt får jag pusselbitarna presenterade allt eftersom sidorna går och, precis som vanligt, har jag hela bilden klar för mig när boken är slut.

Men det är också allt. Inget av bestående värde finns kvar när jag slår ihop pärmarna. Jag skulle inte ens under dödshot kunna redogöra för utseende och egenskaper hos någon av gestalterna i boken och lika lite minnas deras namn. Gillar du hårdkokta amerikanska thrillers uppskattar du måhända boken men detta är helt enkelt inte min kopp te.

Intressant?

Läs mer på Damm förlag

Köp boken på Bokus och Adlibris

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

