Svinhugg går igen – Ett uttryck som kommer för mig när jag läser om kvinnan som planerar hämnden mot sin far. En far som i hela hennes liv varit såväl en fysisk som psykisk pina för sina nära, som satt djupa spår i fyra barn och tre fruar. Nu, har hon bestämt, är det nog, och jag får följa hennes förberedelser. Från beslutet och fram till utförandet.  Det är otäckt att läsa redogörelserna för vad han utsatt sina nära, inte minst henne, för och nånstans i mig finns en förståelse för hennes agerande.

Vem är hon? Vi får följa tre kvinnor som alla skulle kunna vara hon. Parallellt med hennes berättelse löper upptäckten och utredningen av mordet på en kvinna som hittas fastfrusen i isen på Simsjön. Kriminalinspektör Anna Eiler arbetar med fallet och journalisterna Julia Almliden och Ing-Marie Andersson är henne tätt i hälarna i en privatspaning för att lösa fallet.

Det är spännande, inte på det där nagelbitande sättet utan mer på ett psykologiskt plan. Bergfeldt lotsar skickligt mellan de olika gestalterna, deras liv och känslor och vem som mördat den fastfrusna kvinnan eller vem som står i begrepp att mörda sin far är hart när omöjligt att lista ut innan hon avslöjar det svart på vitt. Det är också tankeväckande. Hur många människor lever i en psykopats grepp och vad vet vi egentligen om de människor vi möter och vad de bär på.

Trots det är det något som fattas för att boken skall fastna. Kanske är det för att jag är så mätt på att bli serverad döden som lösningen på människors problem.

Intressant?

Läs mer på Frank förlag

Köp boken på Bokus och Adlibris

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

