En främling flyttar in i det lilla kustsamhället och plötsligt förändras tillvaron för de som bor där. I en suggestiv och samtidigt glasklar berättelse skildrar Maria Ernestam hur en enda person kan vara gnistan som tänder eldar, som får gamla minnen och otäcka saker från barndomen att flyta upp till ytan igen.

I det lilla kustsamhället där Mariana och hennes systrar bor flyttar en främling en dag in. Han skall skriva en bok om människorna där. Hans uppdykande får tillvaron att förändras för folket i samhället och Ernestam låter, tillsammans med mörka händelser i skuggan av andra världskriget, främlingskap och hur vi handskas med det  bilda fond för sin historia. Fiendskap, avundsjuka och rädsla kryper fram mellan raderna och stundtals är det smärtsamt att läsa hur människans primitiva egenskaper fullständigt tar kommandot och förnuftet tillåts fly utan någon eftertanke för att låta fördomar och förutfattade meningar ta dess plats. Varför? Vem är det som drar i trådarna som styr oss frågar Ernestam medan hon låter marionetterna spela för mig

Utan tvekan är detta en roman som manar till eftertanke. Ernestam låter med enkla medel läsaren uppleva utanförskapets vidrighet samtidigt som hon inger hopp genom de goda människor som trots allt finns i hennes berättelse. Som vanligt i Ernestams böcker är heller inget svart eller vitt. Alla människor, till och med marionetterna, har minst två sidor och vi måste våga lära känna varandra på riktigt innan vi kan se helheten. Det är en fängslande historia, svår att lägga ifrån sig. Händelser och människors agerande tarvar hela tiden sin förklaring vilket gör att jag hungrigt läser vidare.

Maria Ernestam har ända sedan jag för några år sedan läste ”Caipirinha med döden” varit en av mina favoritförfattare och med ”Marionetternas döttrar” befäster hon definitivt den ställningen. Språket flyter som vatten över sidorna och jag läser långsamt för att kunna njuta av varje ord. Gestaltningen av människor och miljöer är målande och det är svårt att inte sjunka in i berättelsen. Detta en underbar bok som jag saknade så fort jag läst ut den, kommer att minnas länge och som jag sannolikt kommer att läsa om så småningom.

Intressant?

Läs mer på Forum bokförlag

Köp boken på Bokus och Adlibris

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

