Mick O´Shea är en engelsk frilansskribent som sannolikt såg en chans att tjäna lite pengar på den gudabenådade sångerskan Amy Winehouse tragiska öde. Han börjar sin bok med att erkänna att han varken var intresserad av Amy eller hennes musik medan hon levde.

O´Sheas bok kastar heller inte mycket nytt ljus över Amy Winehouse som människa. Mest är den ett till synes hastigt ihoprafsat och rörigt dokument över hennes omfattande turnerande, ett rabblande av alla de människor som omgav hennes produktioner, ett redogörande för kvaliteten och karaktären på hennes låtar och en sammanfattning av alla  de oändliga spaltmeter som redan skrivits om henne i skvallerpressen. ”En omöjlig kärlek” gör mig lite obehaglig till mods, kanske för att jag vet hur den slutar och för att jag ser hur vägen dit är kantad av människor som alla tittar på medan Amy går mot undergången och hur, främst den brittiska, pressen säljer lösnummer på hennes liv.

Mitt i allt detta framtonar ändå huvudpersonen mellan raderna. En ung kvinna som, just för att hon var kvinna, bedömdes annorlunda än sina manliga kollegor. O´Shea fokuserar minst lika ofta på hennes utseende som på hennes musik och konstaterar krasst att hon ”förvandlades från en oskyldig tjej till en plågad karikatyr med bikupefrisyr och en böjelse för vulgära sjömanstatueringar”. Men också en ung kvinna som var intelligent, snabb i repliken, otroligt öppen med sig själv såväl i sina texter som i sitt sätt att vara och inte minst hade en röst och en låtskrivarförmåga utöver det vanliga.

Jag inser när jag läst klart att jag föredrar att minnas Amy Winehouse genom hennes underbara musik och nakna texter, heller än genom en tråkig och ytlig biografi skriven av en musikskribent som plötsligt ser chansen att fylla på sitt bankkonto.

Intressant?

Läs mer på Norstedts förlag

Köp boken på Bokus och Adlibris

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

