Fotbollsspelaren Sebastian Lilja är död, mördad med  över sextio knivhugg. ”Svikaren” är inte så mycket en bok om jakten på mördaren. Det är en bok om hat, hur det drabbar och hur olika samhället handskas med det beroende på vem det drabbar. Den slutar inte när mördaren är fast och har erkänt utan fortsätter ytterligare ett antal sidor under vilka målsägarbiträdet Shirin Sundin kämpar för att få domen att bli ett resultat av brottets verkliga innebörd.

Wennstam skriver drivet, pressar handlingen framåt och till skillnad från många av sina samtida svenska kollegor bryr hon sig om sina gestalter, låter dom få den tid som behövs för att jag skall förstå deras agerande. Åtminstone vissa av dem. De hatfyllda människor hon beskriver kommer jag aldrig att förstå.  Wennstam gestaltar dem och deras agerande så man verkligen känner det, deras rusiga hat, hur de träffas, slåss och dödar för att ge hatet nånstans att ta vägen, men det hjälper inte. Jag förstår det ändå inte. Trots de helt okej gestaltningarna av människorna är det samhället Wennstam vill åt, dess maktstrukturer och de patriarkala hierarkierna som gör skillnad på handling och handling. Med all önskvärd tydlighet visar hon hur olika samma brott bedöms beroende på vem som är offer och hur män på ett självklart sätt tar för sig utan att ifrågasätta rätten till och riktigheten i det.

Hon skildrar också kulturkrockarna mellan Shirins persiska familj och det svenska på ett sätt som får mig intresserad, och hon gör det utan att det blir plumpt eller platt. Det är full trovärdigt och alldeles lagom för att jag skall kunna ta det till mig, inte kunna skjuta det ifrån mig som överdrifter eller avarter. Helt odramatiskt gestaltar hon också den kvinnliga polisen Charlottas äktenskap med sin fru Agneta och jag gillar det.

På det hela är detta en läsvärd roman. Jag vill inte kalla det för deckare, för även om den i grunden handlar om ett grovt brott och jakten på en förövare är det så mycket mer och boken ger mig definitivt lust att läsa mer av Wennstam.

Intressant?

Läs mer på Albert Bonniers förlag

Köp boken på Bokus och Adlibris

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

