fallet-med-de-forsvunna-bockerna_ian-sansomPlacera en tafatt, brunklädd och försynt bokälskande vegetarian från London, vars favoritord verkar vara förlåt, i en avkrok på Irland, befolkad av misstänksamma och inskränkta människor, under förespegling att han där skall få sitt drömjobb som bibliotekarie. Låt sagde mans dröm raseras innan den ens börjat, låt allt gå åt pipsvängen för honom och låt alla invånarna i byn vara avogt inställda till honom. Lägg därtill 15 000 försvunna böcker som ingen tycks veta något om. Kan ni föreställa er denna mix har ni grunden till ”Fallet med de försvunna böckerna” klar för er.

Tyvärr skruvas det mesta för hårt, så hårt att det blir tröttsamt i stället för komiskt. Något som skulle kunna vara en bok i sann Paasilinna-anda blir i stället bara jobbigt och irriterande och i stället för att skratta med bokens karaktärer irriterar jag mig mest på dem och tycker illa om dom. Åtminstone en stor del av boken. Efter ungefär två tredjedelar händer det något med historien och jag kan ana att vindarna kommer att vända. Så småningom visar sig också invånarna från sina bättre sidor och att de inte är fullt så inskränkta som jag förleds att tro.

Detta hjälper ändå inte. Räddningen kommer för sent och det samlade intrycket av boken är, om än inte långtråkigt, så mer simpel bondkomik än nåt annat  och jag undrar var engelska The Independent hittar det ”hysteriskt roliga” som bokens framsida lovar mig. Jag intalar mig att eftersom boken alls inte är dåligt hopkommen, även om dialogen lämnar en del i övrigt att önska, är det säkert bara så att kritikern på ”The Independent” och jag har olika åsikter om vad som är roligt och uppskattar du humor i böcker tycker jag ändå definitivt att du skall testa denna. Trots allt skrattar vi inte alla åt samma saker. ”Fallet med de förvunna böckerna” är första delen i en trilogi men jag tror inte att jag kommer att läsa de två följande böckerna.

Intressant?

Lär mer på Massolit förlag

Köp boken på Bokus och Adlibris

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

