alla_alskar_dig_nar_du_ar_dod-strauss_neilDen här boken hittade jag i en sån där sommarrea-back som finns i minsta lilla livsmedelsbutik så här i semestertider. Eftersom jag uppskattade Strauss bok om Mötley crüe, ”The Dirt”  och baksidestexten skvallrade om, just skvaller, tänkte jag att det kunde bli lagom lättsam läsning i hängmattan. Ungefär som att bläddra i Hänt Extra och Se & Hör hos tandläkaren. Skillnaden är att jag aldrig, inte ens på rea, skulle betala för en Hänt Extra eller Se & Hör.

Men sanningen är att dessa oändliga intervjuer blir tröttsamma och enahanda när de sträcker sig över, i och för sig lättlästa, sjuhundra sidor. Det blir dessutom stundtals lite för närgånget, lite för mycket snaskande i människors privatliv, lite för många kliv innanför det som borde vara människors integritet. Dessutom är en del av intervjuerna med människor som jag inte har en aning om vilka de är vilket gör det hela, för mig, tämligen ointressant. Strauss har också valt greppet att dela upp längre intervjuer vilket gör att det blir spretigt. Ibland får jag gå tillbaks för att se vad det var hen/dom sade i förra delen för att kunna få sammanhang i det. Samtidigt finns det ibland en viss logik i det, klipp som i en film.

Vissa böcker är av den arten att jag längtar till nästa tillfälle jag skall kunna fortsätta läsa. Detta är definitivt ingen sådan bok och jag är glad att jag inte betalat fullpris för den. Det går dock inte att undgå att imponeras över hur otroligt många ”kändisar” Strauss intervjuat och hur han lyckas få ur dem saker som många andra inte lyckats med, hur många absurditeter han beskriver och hur många galna situationer hans jobb har försatt honom i. Inte heller går det att förneka att Strauss är skicklig i det han gör. Det framgår med tydlighet i denna boken där han hela tiden redovisar sina egna frågor och det går att att se hur han styr dem han intervjuar. Och visst – En del riktiga pärlor till intervjuer finns också med.

Intressant?

Köp boken hos Bokus och Adlibris.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

