edwardson_möt-mig-i esteponaVad som hänt vet man inte riktigt, och inte heller är man fullständigt säker på vad som händer. Inte ens när sista raden är läst är jag riktigt säker på hur allt hänger ihop. Kanske är det just det som gör  ”Möt mig i Estepona” till en bra bok.  Det är dessutom en bok som förvaltar sidorna väl. Inga ord känns onödiga och Edwardsson berättar sin historia på under trehundra sidor utan att leverera en massa onödigt lull lull.

Händelser i det förflutna, saker som skett och gjorts i ungdomligt oförstånd och med äventyrslust som drivkraft kommer plötsligt ikapp Peter Mattéus, som i dag lever ett framgångsrikt liv med barn, fru och ett bra arbete. Människor från då, som ser saker på ett annat sätt, som anser att Peter har en skuld att betala, hör av sig och plötsligt är både Peter och hans familj indragna i ett spel på liv och död. Spelplanen är spanska solkusten och såväl korruption som terrorism, dubbelspel och utpressning hör till reglerna.

Edwardsson är en skicklig författare när det gäller att skapa spänning, att för varje sida dra åt skruven lite, lite hårdare och jag är tvungen att läsa vidare. Inte bara för att få reda på hur det skall gå utan också för att få visshet i vad som hänt, då, tidigare. Historien tar flera gånger nya vändningar. Jag som läsare måste hela tiden vara vaken, på min vakt, för att inte missa något och på slutet levererar Edwardsson ett par rejäla överrakningar. Detta är en bladvändare, en thriller av hög kvalitet, skriven på ett språk som inte lämnar något i övrigt att önska.

Intressant?

Köp boken på Bokus och Adlibris

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

