stjarnklartDetta är en obehaglig bok.
Inte så att du inte skall läsa den. Tvärtom. Du skall läsa den just därför. Den är en brutal påminnelse om hur sårbar vår välfärd och livet som vi lever är, hur ofantligt bekväm vår tillvaro är och hur lite som egentligen behövs för att rasera den.

En dystopi där plötsligt det ena efter det andra slutar fungera. Allt som har med elektronik att göra ger upp och därmed sätts krafter i rörelse som förändrar allt. Boken följer ett antal olika huvudpersoner och deras kamp för överlevnad i ett samhälle där maten är slut, husen är kalla och ingenting längre fungerar.

Det är en välskriven historia som är svår att lägga ifrån sig, trots att känslan av olust kommer och går under läsningen. Det är tur att glimtar av ljus skymtar i det som sker. Då kan jag för ett ögonblick släppa tanken på hur fruktansvärt illa förberedd jag, och säkert de allra flesta, är på en situation som den boken beskriver. Skulle jag klara en vecka? När Gudrun rasade i träden utanför var strömmen borta i tre dygn och jag flyttade hemifrån i några dagar för att slippa frysa, för att ha tillgång till vatten.

Jag är alldeles för okunnig för att avgöra om orsakerna är trovärdiga, men det spelar mindre roll. Verkningarna är det och det räcker för mig. Detta är en bok som kommer att stanna kvar i mig ett bra tag och jag kommer definitivt att läsa del två och del tre i trilogin.

Läs mer på Massolit förlag

Köp boken på Adlibris, Bokus och CDON

Läs även andra bloggares åsikter om ,

